top of page

YOGA, MEDITATIE & ADEMHALING

De Mind-Body Interventie

Het herstellen van het gesprek tussen geest en lichaam

Naast de drie belangrijkste pijlers voor gezondheid; voeding, beweging en slaap, is er ook nog ontspanning. De wetenschap ontdekt steeds meer wat 'geest-lichaam-interventies' voor onze gezondheid kunnen betekenen; zelfs tot op het niveau van ons DNA en onze genen.

Een van de conclusies luidt dat genen die betrokken zijn bij o.a. stressgerelateerde ontstekingen [NF-kB-targeted genen] worden 'uitgezet' waardoor de invloed van chronische stress wordt teruggedraaid. Met andere woorden; door het beoefenen van o.a. yoga en meditatie in combinatie met specifieke ademhalingtechnieken versterken we onder andere ons immuunsysteem en zijn we weerbaarder tegen oa. virale aanvallen zoals Covid-19.

Bovengenoemde systematische review is via onderstaande link te downloaden:​

What Is the Molecular Signature of Mind–Body Interventions? A Systematic Review of Gene Expression Changes Induced by Meditation and Related Practices.

 

We ademen vaak veel te snel!

Je zult je wellicht afvragen wat het verband is tussen ademhaling en uiteenlopende psychisch en fysieke klachten? Het verband is vaak niet direct waarneembaar en in de medische wereld wordt er vaak weinig aandacht aan besteed, maar het zal u niet verbazen dat we vaak onbewust veel te snel ademen. Rustig op een stoel zittend ademen miljoenen mensen meer dan 16x per minuut. Dat staat gelijk aan 18 km/uur fietsen tegen de wind in. Een behoorlijke inspanning, terwijl dat eigenlijk niet nodig is want in rust zou een frequentie van 6-8x per minuut meer dan voldoende moeten zijn. Waarom doen we dat dan? 

Onze ademhaling is afhankelijk van onze gemoedstoestand. Flink nadenken of piekeren kan ervoor zorgen dat je 5x sneller ademt. Als het hoofd altijd 'vol' is met gedachten en er overmatige hersenactiviteit is, wordt het een 'gewoonte' om snel en onrustig te ademen. Je merkt meestal niet meer dat je gedachten invloed hebben op je ademhaling. Het lichaam raakt in opperste staat van paraatheid met daarbij ook een hoge hartslag en veel adrenaline. Als deze toestand te lang aanhoudt kunnen er veel uiteenlopende klachten ontstaan; waaronder psychische klachten, zoals angstaanvallen, traumatische herinneringen en depressieve stemmingen. Maar ook diverse lichamelijke klachten die in eerste instantie niet goed te verklaren lijken, zoals chronische vermoeidheid, (hoofd)pijnklachten, rug- en nekklachten, maar ook darm- en slaapklachten, stress, onrustig zijn en slecht kunnen concentreren, gespannen spieren, je hart slaat over, je ziet minder goed, inslapen gaat moeilijk of doorslapen lukt niet meer...etc. Herken je deze klachten?

​Bram Bakker en Koen de Jong schreven hier een boek over waarin het verband tussen de ademhaling, de psyche en fysieke klachten haarfijn wordt uitgelegd : VERADEMING (link)​​

Mensen denken dat het beïnvloeden van de ademhaling moeilijk is, maar het is nog altijd eenvoudiger dan gedragspatronen of gedachten veranderen. Een 

goede ademhaling is van veel grotere invloed is op het welbevinden dan de meeste mensen denken.

Kom langs op mijn yogalessen om het effect van gezonde ademhaling te ervaren.

pexels-karolina-grabowska-4207892.jpg

Lesrooster

Maandagochtend  :    9.00 - 10.15 uur (online)

Dinsdagochtend    :    9.45 - 11.00 uur (De Gasterije*)

Woensdagavond    : 20.00 -  21.15 uur (online)

Donderdagavond   : 20.00 -  21.15 uur (De Gasterije*)

*Dorpshuis 'De Gasterije': Gagels 4 in Gasteren

logo.jpg

Strippenkaart 10 lessen

110 euro. Geldigheidsduur 16 weken.

Let op! financiële compensatie van niet gebruikte strippen is niet mogelijk)

Een proefles is GRATIS

Ontspanningsyoga is opgebouwd uit elementen van verschillende

yoga invloeden & ontspanningstechnieken

Y for Yoga mini.jpg

Yin Yoga. Rustige stijl met nadruk op loslaten van spanning, het langer vasthouden van posities waardoor verkenning en verlegging van lichaamsgrenzen én diepere lichaamswaarneming

Savasana. De laatste houding van de les in liggende positie. Middels geleide meditatie en gerichte ademhalingsoefeningen krijgt het lichaam via de geest en de adem de kans om zich volledig te ontspannen. 

Critical alignment. De nadruk ligt op precisie en in lijn brengen van houdingen in combinatie met oplettendheid en volle aandacht (mindfulness)

bottom of page